dimarts, 11 d’agost de 2015

Tema 9: Hi ha massa venedors de fum?

Què vull explicar?





Vivim en una economia cada cop més orientada als serveis, i els serveis són més intangibles que els productes manufacturats, ja que no tenen "aparença física" i les seves qualitats són difícils d'avaluar.

Per tant, quant més orientada als serveis esta una economia, més gent hi ha venent béns intangibles, i més probable és que aquests béns acabin resultant molt poc útils, ja que és més fàcil convèncer a algú de la seva utilitat que no pas demostrar-la.

Què m'ho fa pensar?


En el món desenvolupat cada cop hi ha menys fàbriques, i més negocis i professions que ofereixen serveis de tota mena; consultoria, auto-ajuda, coaching, assessories, formacions, assistents, atenció sanitària, informació i entreteniment digital, etc.

Tots aquests serveis resulten molt intangibles. Per exemple, una fàbrica de cotxes fa cotxes, que és un producte que es pot veure, tocar, provar i veure'n unes prestacions mecàniques.

En canvi, les activitats abans enumerades no donen com a resultat un objecte que ens enduem a casa i fem servir, sinó que són serveis que contractem i que poden representar una millora passat un temps de la contractació, però que costa d'avaluar i valorar a priori i fins i tot a posteriori.

Hi ha molta competència, molt de màrqueting i molta pompa per oferir aquesta mena de serveis. Com a persona interessada en el desenvolupament personal i l'emprenedoria, m'agrada anar a les llibreries i buscar llibres sobre empresa, economia, etc. la gran majoria d'aquests llibres afirmen haver descobert la panacea que acabarà amb tots els nostres problemes i totes les nostres frustracions. "Tú puedes!!" "La clave del éxito", "Como hacerse rico", etc etc.

Són llibres que ofereixen resultats extraordinaris, però quan més extraordinaris són, més em costa de creure-ho.

Què en penso?


Escrivint aquesta entrada, en part, m'estic tirant pedres sobre la meva pròpia teulada, ja que treballo per oferir béns intangibles, com la informació i reflexions que proporciono en aquest bloc, i també estic treballant per oferir serveis de formació i consultoria.  

Però si escric aquesta entrada és perquè hi ha serveis d'aquesta mena que són molt valuosos i valen la pena, sobretot en un món on cada cop hi ha menys tasques mecàniques, almenys a Occident, i ser competent, resolutiu i tenir bona informació té cada cop més importància per prosperar i tenir seguretat.

Què es podria fer?

Una altra manera de difondre allò que un ofereix. Més realista, on s'exposi el propòsit però sense prometre coses fabuloses de manera fàcil i immediata. Més creible, on es comuniquin millor els casos d'éxit i que s'expliquin també fracassos previs dels quals es va aprendre. Més autèntic, on es mostri una motivació intrínseca per trobar les solucions que s'ofereixen, i no només per guanyar diners a qualsevol preu.

No sé quanta gent es creu aquests missatges tan pomposos, però jo em creuria més una proposta més autèntica i més modesta, amb un genuí interés per resoldre i millorar coses.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada