dimarts, 12 de gener de 2016

Com explicar la nostra proposta professional o de negoci?

Molt sovint, ens podem trobar que hem de buscar la manera de guanyar-nos la vida. La vida ens la podem guanyar de moltes maneres; podem buscar un lloc de treball, podem buscar clients com a autònoms o podem crear la nostra pròpia empresa, amb oficines, treballadors, etc. 

Per guanyar-nos la vida, en algun moment haurem d'oferir alguna cosa (producte, servei, treball) que algú estigui disposat a pagar. Haurem d'explicar molt be a aquest algú el que oferim per tal de convence'l de que ho contracti. 


"Per guanyar-nos la vida, haurem d'oferir algun producte, servei o treball que algú estigui disposat a pagar"


Aquells que tenen una empresa o en volen crear una fan servir el pla d'empresa. Un document on s'expliquen tots els detalls sobre com montar una empresa. Però aquest document no ens serveix com a guió de presentació davant el nostre mercat, el que ha de comprar el que oferim, perquè és massa llarg i parla d'altres coses, com la competència i el finançament, i tampoc és útil per als que busquen feina o volen oferir el seu treball per lliure, ja que no funcionen com empreses. 

Tant per als meus projectes d'emprenedoria com per a la recerca de feina faig servir un document que anomeno "proposta de valor", en el qual explico i ordeno tot el que tingui relació amb el que ofereixo. 

El valor és el conjunt de qualitats que fa que allò que oferim sigui desitjable. Allò que oferim ha de ser, per sobre de tot, valuós per al públic. Fem una proposta que ha de ser valuosa per al mercat. D'aquí li ve el nom. 

"Hem d'oferir valor, alguna cosa que sigui percebuda com a valuosa"

El document s'estructura en una sèrie de preguntes, la resposta de les quals serà la nostra proposta de valor. 

Redacció d'una proposta de valor feta per mi
L'estructura és la següent:

Valor. Què satisfaré? Quin problema resol?
Producte o servei. Com ho satisfaré?
Elevator pitch. Com ho explicaria breument?
Nom (si cal). Com anomeno aquest servei?
Marca. Com vull ser recordat?
Públic. A qui va dirigit?
Assumpcions. Perquè crec que serà acceptat?
Ingressos. Com obtindré diners?



Però el millor d'aquesta estructura és que és fàcil de revisar i modificar a mesura que anem aprenent de la nostra experiència oferint la proposta, seguint una mica la metodologia Lean Startup, que dóna molta importància a la validació de la idea inicial i al procés d'aprenentatge en base al nostre feedback amb el mercat. 

I ja dic, això també serveix per a persones que busquen feina. No és un substitut del Curriculum, perquè aquí no es tracta d'explicar què heu fet anteriorment, però si que podria ser el bastiment de les vostres cartes de motivació i el vostre guió principal a les entrevistes, sobretot les primeres preguntes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada