dimecres, 24 de febrer del 2016

Com remunerar adequadament las activitats amb cost marginal cero?


L’economia digital ens ha proporcionat una sèrie de productes que són de cost marginal zero. Això vol dir que, un cop creats, poden ser reproduits tantes vegades com es vulgui sense cap mena de cost adicional. 


Entre aquests productes hi trobem la música, la literatura, la informació, el software o les aplicacions per a móbil. L'existència d'aquests productes trenca amb la concepció comercial clàssica en la qual el productor crea un producte, en fabrica x unitats i les ven a x clients, cadascun dels quals pagant el cost del producte. 


"Els productors de productes digitals han perdut el control de la seva reproducció, fent que el públic el pugui obtenir gratuitament"


La principal característica d'aquests productes digitals és que el productor n'ha perdut el control de la seva reproducció, fent que el públic els pugui obtenir gratuitament, amb o sense el consentiment del productor. Podem tenir, sense pagar, música al nostre reproductor mp3, llibres electrònics al nostre Ebook, veure pel·licules o tenir el programari informàtic que requerim, ningú ho impideix, només cal saber on trobar-ho. 

Donada aquesta situació, els productors no han sapigut o no han volgut trobar noves formes de d'oferir els seus productes. Segueixen insistint en comercialitzar-los com ho han fet tota la vida, en unes circumstàncies que mai tornaran. 

Han passat ja uns anys des de l'aparició de Napster i de la grabadora de CD's, i personalment crec que està pendent buscar un nou "contracte" comercial entre productors i consumidors d'aquesta mena de productes. Un contracte on es pugui assegurar una remuneració justa per als productors, un bon preu per als consumidors i una transmissió efectiva del valor cultural que aquests productes solen tenir. 


"Crec que el consumidor vol pagar pels productes que consumeix, però no el que li demanen ni en les condicions existents"


Tenint en compte la meva experiència personal com a consumidor, crec que aquest no vol pagar per anticipat (pagar i veure després si el producte és bó), no vol pagar una quantitat molt elevada per cada producte (perquè en vol consumir molts) i, important, no vol fer una transferència online per cada producte adquirit, encara que aquest costés un cèntim. 

Tenint en compte això, crec que una solució interessant podria ser l'existència de plataformes que, per un preu fixe a l'any, et deixessin descarregar x productes, podent descarregar-ne més pagant un extra. També estaria bé poder pagar, en una sola plataforma i en un únic pagament, totes les donacions que vulguem fer a plataformes digitals gratuites, com la Viquipèdia. 

Crec que el consumidor de productes digitals vol remunerar a aquells que fan possible els productes que consumeix, però creu que el preu demanat és molt alt i les condicions tampoc el satisfan. Caldria buscar el punt de trobada entre productors i consumidors. I no ho dic només com a consumidor, ja que també voldria poder oferir els meus llibres i ser-ne remunerat. 


 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada