dimarts, 29 de desembre de 2015

Quines són les limitacions del pla de negoci?

El pla de negoci és el document amb el qual expliquem en què consistirà el nostre negoci i quin és el nostre pla per posar-lo en marxa, i on també aportem informació que demostra que el negoci és viable. 

El seu propòsit principal és el d'obtenir accés al finançament, ja que amb ell podem convèncer als possibles inversors de que invirteixin en el nostre projecte. Però també serveix als promotors del projecte com a guia amb la qual poder treballar i prendre decisions. 

"Amb el pla de negoci, expliquem en què consisteix el nostre negoci, com el posarem en marxa i defensem la seva viabilitat"

Però el plan de negoci, tal i com el conec, te algunes limitacions. La dificultat de planificar a llarg termini i la dificultat de fer estudis de la competència i del mercat. 

Pot resultar força improductiu planificar des de l'inici a molt llarg termini, perquè no sabem com aniran les coses una vegada ens posem a treballar. Hi ha tot un aprenentatge al llarg del desenvolupament del negoci que, evidentment, el pla de negoci no tindrà en compte. Això ens porta a desfer i tornar a elaborar els nostres plans moltes vegades. 
"Els plans de negoci s'han d'anar adaptant a l'aprenentatge continu del negoci"

Després està el tema de la competència. Sempre es diu que cal estudiar a tots els competidors per poder estar segurs que no ens quedarem sense mercat. Però sempre m'he trobat amb que hi ha molta competència potencial per estudiar. Hi ha competidors que ofereixen el mateix que nosaltres i hi ha competidors que fan coses que poden substituir allò que nosaltres fem. I a més tots ells es van movent amb el temps. De nou, molta feina que, a més, queda desfasada molt ràpidament. 

I amb el mercat passa una cosa semblant. Les estadístiques i les enquestes contenen informació insuficient, perquè per saber si el producte funciona necessitem posar-lo davant del client i veure què passa. 



Tota aquesta planificació i tot aquest estudi ens treuen molts recursos i queden inservibles molt ràpidament. També es dóna la paradoxa de que podem necessitar finançament per fer aquests estudis, finançament que no obtindrem perquè no tenim aquesta informació.

"Necessitem plans de negoci que es puguin adaptar al nostre aprenentatge constant"

És per tot això que els plans de negoci em semblen poc dinàmics. Necessitem plans de negoci que siguin més fàcilment revisables i modificables sobre la marxa, a mesura que obtenim nova informació i aprenentatge.   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada